Gledajući unatrag, podvlačeći crtu, zbrajajući, revalorizirajući sezonu na izmaku,
Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku treba biti i jest itekako
zadovoljno rezultatima. Jer, u netom izmičućoj
117. sezoni bilo je toliko toga što se ne događa ni u svakom kazalištu, a ni u svakoj sezoni.
Prošlu kalendarsku godinu ovjenčali su prestižnom
Nagradom hrvatskog glumišta za operetu Vesela udovica i to kao najbolje predstave u cjelini u kategoriji operete i mjuzikla (redatelj je
Damir Lončar, a dirigent
Krešimir Batinić). Divan dragulj u kruni ovoga velikoga projekta (na kojem je marljivo radio velik autorski i umjetnički tim) – dodao je onu slatku „težinu“ na vagi kod publike. Nagrade i trofeji su u tom smislu mamac, golicaju maštu gledatelja, što nije nikakva tajna u svijetu umjetnosti, pa i show biza ili sporta.
Nakon uvijek mjesecima unaprijed iščekivanoga
Orašara, za koji su tjednima unaprijed
rasprodane ulaznice, ne samo u našem, nego u kazalištima diljem Lijepe Naše pa i šire, uslijedio je još jedan projekt koji je zaslužio
wow struke i javnosti: praizvedba baleta
Snježna kraljica, za koju je glazbu (prema popularnom knjižnom Andersenovu predlošku) napisao hrvatski skladatelj
Davor Bobić. Čim se pročulo što se u našem kazalištu sprema, nastupila je prava pomama, jer su svi željeli pogledati ono što još nitko nikada nije čuo ni vidio. Opravdali smo očekivanja i spremno čekamo
novu sezonu i nove izvedbe.
Rado slušani koncert
La vie en rose (pod ravnanjem maestra
Mladena Tutavca), otvorio ovu 117. sezonu izvedbom na otvorenom, i to za kraj 23. osječkog ljeta kulture. Istu su manifestaciju – koju
Grad Osijek daruje svojim sugrađanima gotovo dva i pol desetljeća, njeno 24. izdanje ove godine već uveličali
Lipanjskom opernom noći, zaogrnutom u ruho hrvatskih partitura i pod ravnanjem maestra
Mara Rice. Glasan pljesak publike najiskrenija je nagrada i potvrda uspjeha.
To vrijedi i za tradicionalni Božićni koncert (koji smo ovu sezonu izvodili po punim crkvama župa diljem Županije, te domovima za starije i nemoćne u Osijeku i Belom Manastiru, te Kulturnom centru u Belom Manastiru, Palači Gutmann u Belišću), ali i otmjeni Novogodišnji koncert, kojim je ravnao nedavno u Španjolskoj nagrađeni maestro
Vladimir Piskunov.
Mistični Mozartov
Requiem čula je publika u Đakovu i Osijeku u vrijeme Uskrsa, a veliki su izgledi da se čarobni zvuci remek-djela ovog maestralnog skladatelja ponovno odzvanjati pozornicom.
Svoje su mjesto u premijernom glazbenom programu našle i Mozartova komična opera
Figarov pir u režiji
Krešimira Dolenčića te popularna opera češkog skladatelja
Bedricha Smetane Prodana nevjesta u režiji naše dramske umjetnice
Petre B. Blašković.
Da ne bi bilo da samo glazbeni i baletni naslovi zaslužuju spektakle i divljenja i publiku u redovima, na red su došli Kovačevićevi
Maratonci trče počasni krug. U izvedbi našeg nagrađivanog ansambla i u redateljskoj viziji
Olje Đorđević, ovaj je naslov ponovio prizor obično rezerviran za snježni prosinac i
balet Čajkovskog – publiku koja u redovima čeka ulaznicu pred blagajnom! Kakav divan prizor! Osim uistinu već do sada brojnih gostovanja po Hrvatskoj, te već dogovorenih po inozemstvu, uvjereni smo da će ova urnebesna komedija priskrbiti i pokoju nagradu.
Još jedna predstava u koju se ufamo, jer je publika pokazala da je intendant
Vladimir Ham ponovno odabrao izvrstan naslov,
Let iznad kukavičjeg gnijezda začinio je dramski sezonu, koju je – ništa manje važno i značajno u listopadu otvorila praizvedba drame naše kućne spisateljice
Ivane Šojat Jom kipur ili pomirenje (u kojem je za glavnu ulogu branitelja Matijevića naš sjajni prvak Drame
Ivan Ćaćić s nogu oborio ocjenjivački sud 31. Festivala glumca).
Direkcija Drame HNK-a u Osijeku tri i pol desetljeća skrbi da kazališni program teatrološko-kazališne manifestacije Krležini dani bude besprijekoran. Uključuje to smotru relevantnih recentnih predstava, izložbe, promocije novih kazališnih izdanja. Jedini teatrološki skup u Hrvatskoj isključivo posvećen hrvatskoj dramskoj književnosti i kazalištu 2023. bio je u znaku 130. obljetnice rođenja
Miroslava Krleže. I ovoga prosinca očekuje nas jednako kvalitetan i dobro osmišljen program.
Već nekoliko sezona živi i ubire sjajne plodove program pod pokroviteljstvom
Ministarstva kulture i medija RH, K-HNK – koji promiče i potiče razmjenu predstava nacionalnih kazališnih kuća, ali i zajedničke projekte. Upravo takav je bio i praizvedba spomenute
Snježne kraljice, za koji smo umjetničke i organizacijske snage udružili sa splitskom HNK-om. Ove jeseni i njih čeka
splitska premijera.
U okviru K-HNK uz izniman je odaziv gledala osječka publika sjajne naslove riječkoga HNK-a (
Gospođa ministarka), zagrebačkog (
Genijalna prijateljica), te splitskog (
Tiha noć) i varaždinskog (
Slučaj vlastite pogibelji i Bogovi), a naši su glumci zabavili publiku u Varaždinu i Splitu (komedijom
Raya Cooneya Dva u jedan) te Zagrebu (
Jom kipur ili pomirenje), potom u Rijeci (
Maratonci... i Let iznad...).
Kao redovita gostovanja i Dubrovčani i publika u Slavonskom Brodu su pogledali Maratonce..., Kušanovog Čarugu glasnim pljeskom ispratila je publika na tradicionalnom virovitičkom VIRKAS-u.
Ove sezone publika je subotama mogla
uživati u glazbi i kavi uz program Na kavi s umjetnikom, slušajući ove sezone Mozartove skladbe.
Minstrelova božićna putovanja naziv je interaktivnog glazbenog programa koji smo organizirali za najmlađe, vrtićki uzrast. Osim što mu je primarni cilj razvoj publike, ovim smo matinejama mališane (i njihove roditelje) uz priču educirali o glazbi.
Više od 200 programa za 46 tisuća posjetitelja
Sve gore navedeno – iskazano brojkama – izgleda ovako: čak
214 programa naši su umjetnici (glazbeni i dramski) izveli tijekom sezone, uglavnom pod krovom HNK-a, ali i diljem domovine, u inozemstvu, školama, vrtićima... Sve to pogledalo je točno
45.855 gledatelja.
Tekst: Narcisa Vekić/HNK u Osijeku
Foto: Osijek031.com/Arhiv