
Uoči
lokalnih izbora zakazanih za
18. svibnja 2025.,
Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP) izdala je preporuke kako bi se osigurala
zakonita i transparentna obrada osobnih podataka birača tijekom izbornog procesa.
Prikupljanje potpisa za kandidature: Za pravovaljanost kandidatura, političke stranke i grupe birača moraju prikupiti potpise na propisanim obrascima koje određuje
Državno izborno povjerenstvo. Ti obrasci uključuju osobne podatke kao što su ime, prezime, prebivalište, broj osobne iskaznice i potpis birača, kao i podatke o kandidatima poput imena, prezimena, nacionalnosti, prebivališta, datuma rođenja, OIB-a i spola.
Objava podataka o donatorima: Političke stranke, neovisne liste i kandidati dužni su dostaviti
izvješća o donacijama Državnom izbornom povjerenstvu, koje ih objavljuje na svojim mrežnim stranicama.
Izborna promidžba i obrada podataka: Tijekom izborne promidžbe, političke stranke i kandidati mogu obrađivati osobne podatke birača temeljem privole ili legitimnog interesa. Međutim, legitimni interes mora biti jasno opravdan, a birači imaju pravo u svakom trenutku uložiti prigovor na takvu obradu svojih podataka. Također, preporučuje se korištenje metoda promidžbe koje
ne uključuju obradu osobnih podataka, poput javnih tribina i dijeljenja nepersonaliziranih letaka.
Agencija za zaštitu osobnih podataka ističe da bi svaka marketinška poruka (SMS, e-poruka) trebala sadržavati i obavijest da se primatelj u svakom trenutku može
usprotiviti daljnjem dobivanju takvih poruka (primjerice u poslanoj poruci potrebno je dostaviti i link za odjavu takvih poruka). Ako se ispitanik odnosno birač usprotivi dobivanju poruka, politička stranka/kandidat više
ne smije slati iste. Građani se o svojim pravima koja im jamči Opća uredba o zaštiti osobnih podataka mogu informirati internet stranici AZOP-a.
Foto: Pexels.com/Ilustracija