Akcijske ili redovne cijene – bilo da traju kratko ili duže – sve do sada imali smo prilike vidjeti isključivo na papiru. No, vrijeme klasičnih etiketa polako odlazi u prošlost.
U mnogim zapadnoeuropskim državama, a sve češće i kod nas, cijene se
mijenjaju više puta dnevno – ovisno o ponudi i potražnji. „Digitalne cijene već imaju neke trgovine u Hrvatskoj. To je već dugo praksa u zapadnoj Europi. Cijene se jednostavno mijenjaju nekoliko puta u danu sukladno ponudi i potražnji. Ako pada potražnja - cijene će padati, a ako raste – cijene će rasti“, objašnjava Ana Knežević iz Udruge za zaštitu potrošača za
Net.hr.
Konzum, Lidl i Kaufland već krenuli
Na upite o korištenju digitalnih etiketa, tri najveća trgovačka lanca
potvrdila su njihovu primjenu. U Konzumu naglašavaju kako elektroničke cijene uvode
postupno, ali bez namjere uvođenja dinamičkog modela mijenjanja cijena – cilj im je, kažu, olakšati posao zaposlenicima i poboljšati iskustvo kupaca.
U Lidlu pak ističu da cijene
prilagođavaju tržišnim uvjetima, slijedeći strategiju najboljeg omjera cijene i kvalitete. Kaufland je već implementirao digitalne oznake u svojim pekarnicama te na odjelima voća i povrća.
Kako funkcionira dinamičko određivanje cijena?
Najlakše je to usporediti s uslugom taksi vožnje. U razdobljima manje potražnje cijena je niža, a kako raste interes korisnika, cijena se automatski povećava. Sličan princip trgovci sada prenose i na police svojih trgovina.
Stručnjak za maloprodaju
Dragan Munjiza podsjeća kako ovakav model nije nikakva novost: „
Na tržnicama bake i trgovkinje cijeli život to rade. Znači, kad trebaju ići kući da ne nose nazad grincajg, oni spuste cijenu. Isto tako, u trgovinama vi imate pri kraju radnog dana da se cijene smanje kako ono što ostane ne bi otišlo u otpad..“
Prednosti i izazovi
Elektroničke etikete
smanjuju mogućnost greške i ubrzavaju procese u trgovini, ali istovremeno znače i manju potrebu za zaposlenicima – kojih, prema procjenama struke, trenutačno nedostaje oko 6000.
Za potrošače, pak, dinamičke cijene donose i prednosti i izazove. „
Morat ćemo biti pažljiviji – jer ono što smo vidjeli na internetu možda neće biti ista cijena kad dođemo u trgovinu“, zaključuje Knežević.
Foto: Pixabay.com/Ilustracija