
Dok većina poštošača struje kronično kasni s plaćanjem potrošene električne energije, a brojni obveze podmiruju tek poslije roka plaćanja, nakon opomena i nerijetko tužbi, ima i kućanstava koja preplate iznose potrošenih kilovatsati te im
HEP vraća novac, ili ovisno o svoti kupac bira način vraćanja preplaćenoga iznosa.
Probleme imaju i jedni drugi - dužnici žele obročno platiti dug, a druge smeta način vraćanja preplaćenog novca. Konkretno, osječki je umirovljenik uz račune za sljedeće razdoblje primio i obračun o potrošenoj električnoj energiji iz kojeg je vidljivo da je štedio struju i preplatio iznos za stotinjak kuna. Na praznoj uplatnici stoji da vraćanje iznosa može osobno zatražiti u
Elektroslavoniji, međutim zanima ga zašto mu HEP automatski nije smanjio ratu nego mu je poslano šest uplatnica? “
Mirovinu mi donosi poštar i ne isplati mi se otvarati knjižicu zbog isplate koja je mogla biti skinuta u prvoj sljedećoj rati”, kaže čitatelj.
- Računalnom aplikacijom, koja je u primjeni od 1. veljače 2007. godine, primijenjeni su europski standardi poslovanja te se ne dozvoljava "prebijanje" sljedećih mjesečnih novčanih obveza s ostvarenom preplatom. Kupac može, bez otvaranja tekućeg računa, riješiti stanje preplate na tri načina. Prvi način je doći u “Elektroslavoniju” Osijek u Ulicu cara Hadrijana 3, ponijeti očitanje sa svog brojila te će naš djelatnik napraviti probni obračun da se vidi koliko je s tim stanjem stvarna pretplata i isplatiti dobiveni iznos odmah na ruke. Drugi je način da se dobivenu mjesečnu novčanu obvezu za prvi mjesec ne treba uplatiti u cijelosti, već napisati novu uplatnicu s umanjenim iznosom za onoliko koliki je pretplaćeni iznos. Treća mogućnost je ostaviti preplaćeni iznos, ne podizati ga do sljedećeg obračuna pa u mjesecu obračuna očitati stanje brojila i provjeriti na Call centru na besplatni telefon 9820 trenutačno stanje duga ili pretplate, i ne uplatiti posljednju ratu u cijelosti ili platiti samo umanjeni dio, pojašnjava
doc. dr. sc. Damir Pečvarac, direktor HEP ODS “
Elektroslavonija” Osijek.
Nasuprot ovome slučaju gospođa
Danijela prije godinu dana kupila je kuću u kojoj nitko nije živio pa su i računi za struju bili zanemarivi te je HEP-u prijavila stanje brojila. “
Dobili smo račune za struju od veljače do kolovoza, a razlika iznosi više od 1.000 kuna. Mogu li dugovaranje platiti obročno? U našem četveročlanom kućanstvu uposlen je samo suprug, a dug iznosi trećinu plaće”, kaže Osječanka.
- Svaki naš kupac može doći u Ulicu cara Hadrijana 3 i dogovoriti obročnu otplatu, ali mora kao jamstvo ostaviti jedan ili više potpisanih čekova tekućeg računa, bilo vlastitih bilo neke druge osobe jer se čekovi, nakon ispunjenja dogovora, vraćaju kupcu. Ako se kupac ne pridržava dogovorene dinamike uplata, tada se svi čekovi odjednom “puštaju” na naplatu. Na uplaćeni iznos po dinamici plaćanja obračunavaju se kamate, kaže
Pečvarac, dodajući kako
HEP odobrava obročnu otpatu duga i kupcima s velikim dugom, primjerice zbog višemjesečnog neplaćanja, krađe, isključenja.
- Kupci mogu dogovoriti obročnu otplatu samo ako mogu donijeti čekove tekućeg računa kao jamstvo plaćanja. Ako kupac prihvati ugradnju samonaplatnog brojila pri prvoj kupnji bonova, u tekućem mjesecu mora uplatiti i dogovoreni obrok otplate. Sve obroke kupac mora podmirivati u dogovorenom roku kao i novonastali dug tijekom mjeseca, zaključuje
Pečvarac.
Kako smanjiti ratu struje?
Kako potrošač može smanjiti ratu jer je, primjerice, grijanje strujom zamijenio plinom ili tvrdim ogrjevom, a ne želi biti samoočitač budući da se ta usluga naplaćuje?
- Kupac u “Elektroslavoniji” s djelatnicima dogovara umanjeni iznos mjesečnih novčanih obveza i to potpuno besplatno, ali uz uvjet prethodnog podmirenja eventualno nepodmirenih obveza po donesenom očitanju sa svog brojila, odgovara
Pečvarac.
Autorica:
Nevenka Špoljarić/
Glas-Slavonije.hr