
U
Galeriji Kazamat u Osijeku održat će se otvorenje izložbe "
Unraveling the Elephant - ExpLoring spirals in thE PHysicAl curreNT", u
petak, 18. srpnja 2025., s početkom u
19 sati.
Unraveling the Elephant - ExpLoring spirals in thE PHysicAl curreNT
Unraveling the Elephant ili Razotkrivanje slona u nazivu izložbe tajvanske umjetnice Lin Pei-Han odnosi se na idiomatski izraz "slon u prostoriji" (ili "elephant in the room" na engleskom) koji se koristi kao slikovito objašnjenje za očigledan problem koji svi primjećuju ili su svjesni njegova postojanja, ali izbjegavaju otvoreno pričati o njemu – obično zato što je neugodan, osjetljiv ili pak kontroverzan. Svojim radom umjetnica čini upravo suprotno te otvoreno progovara upravo o takvim problemima.
Pei-Han kroz slojevit, multidisciplinaran pristup pokazuje dosljedne obrasce ljudskog ponašanja ili djelovanja koji se ponavljaju tijekom čitave povijesti čovječanstva te, posljedično, imaju negativan utjecaj na pojedince i na društvo u cjelini. Polazeći od vlastitog iskustva – oduzimanja identiteta kao posljedice sustavne kolonizacije i okupacije Tajvana, umjetnica pronalazi poveznice u događajima koji nisu u izravnoj vezi, ali im je zajednički "slon u prostoriji" odnosno neugodna istina o kojoj mnogi ne usude razgovarati. Možda je to i razlog zbog kojeg se takvi događaji ponavljaju, ako i nije zasigurno je dio tog problema. Šutnja u ovom slučaju nije zlato i upravo zato umjetnica svjesno bira govoriti o problemima, ne samo onima koji je dotiču na osobnoj razini nego i o onima koji pogađaju druge, marginalizirane skupine ljudi, čiji se problemi najčešće zataškavaju i često prisilno prešućuju. Osim slona, koji stoji u nazivu izložbe, ključna riječ je i spirala. Spirala u ovom kontekstu može predstavljati cikličko kretanje povijesti odnosno filozofsku tezu o ponavljaju procesa i povijesnih stanja. Naime, riječima umjetnice, ovaj projekt prikladno nazvan Unraveling the Elephant in the Spiral Room ili Razotkrivanje slona u spiralnoj sobi, povlači paralelu između spiralne prirode svemira i cikličkih obrazaca kulturne represije i traume te mu je cilj rasvijetliti duboki utjecaj takvih pojava na pojedince i zajednice.
Ako bismo u definiciji "angažirane književnosti" J. P. Sartrea ("Književnost otkriva čitaocima njihovu vlastitu situaciju, kako bi mogli preuzeti odgovornost za nju."), riječ književnost zamijenili sa riječju umjetnost, a riječ čitateljima sa riječi gledateljima ona bi glasila ovako: "Umjetnost otkriva gledateljima njihovu vlastitu situaciju, kako bi mogli preuzeti odgovornost za nju." Takva je i umjetnost Lin Pei-Han. Ona poziva promatrača na suočavanje sa „slonom u sobi“ i razotkrivanjem neugodnih istina s ciljem poticanja empatije, razumijevanja i pomirenja pred povijesnim nepravdama i kulturnim traumama. Iako termin "angažirana umjetnost", koji se koristi za umjetničko stvaralaštvo koje istražuje i kritički progovara o negativnim aspektima društvene stvarnosti nije ništa novo, on je itekako aktualan. Svojom umjetničkom praksom potvrđuje to i Lin Pei-Han, umjetnica koja posredstvom različitih medija poput slikarstva, skulpture, videa, instalacije, zvuka i teksta javno govori o brisanju kultura i povijesnih trauma na Balkanu, Tajvanu i u nordijskim regijama.
Naposljetku, ostaje nam vječno pitanje – može li umjetnost mijenjati svijet? Teško. No, ono što zasigurno može jest ukazati na negativna društvena zbivanja s ciljem osvješćivanja promatrača i pozivanja na reakciju. Takva je angažirana umjetnost. Njezina je svrha izazvati reakciju kod promatrača i dok je god umjetnika koji se ne boje „razotkriti slona u prostoriji“ i publike koja je spremna vidjeti i čuti, umjetnost će imati sposobnost poticanja pozitivnih promjena u društvu. Diana Ososlija
BIOGRAFIJA UMJETNICE
Lin Pei-Han je multidisciplinarna umjetnica čiji se rad temelji na istraživanju i obuhvaća slikarstvo, pokretne slike, skulpturu, tekstil, video, arhitekturu, instalacije, zvuk i tekst. Provodi terenska istraživanja na sjecištu politike, ekološke pravde i ljudskih prava. Kombinira analognu i digitalnu forenziku podataka te koristi protest i istraživanja ranjivosti kao estetski pristup. Linine metode proizlaze iz empatije i uključuju formate temeljene na intervjuima, računalnu obradu i 3D ispis. Diplomirala je arhitektonsko projektiranje (B Arch) na Sveučilištu Shin Chien u Taipeiju, Tajvan, a magistrirala likovnu umjetnost (MFA) na NTNU i UiT u Trondheimu i Tromsøu, Norveška. Njezini su radovi izlagani diljem Norveške i međunarodno, uključujući Norske Kunsthåndverkeres, Temautstilling, Bomuldsfabriken Kunsthall, Arendal (Norveška, 2024.), 29. slavonski bijenale u organizaciji Muzeja likovnih umjetnosti u Osijeku (Hrvatska, 2024.), Vadsø Kunstforening (Norveška, 2024.), Kristiansund Kunsthall (Norveška, 2023.), Trøndelagsutstillingen u Trøndelag centru za suvremenu umjetnost, Trondheim (Norveška, 2023.), Tromsø Kunstforening (Norveška, 2022.), K-U-K, Trondheim (Norveška, 2023.), Bodø Biennale (Norveška, 2022.), River Art Gallery, Taichung (Tajvan, 2024.), Eleven ten studio, Basel (Švicarska, 2024.) i Galeriju Vrba, Široki Brijeg (Bosna i Hercegovina, 2024.).
Izložbu podržavaju Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske i Grad Osijek. Projekt podupiru NCAF, Troms fylkeskommune, Dahzi high school and OCA.
