Oni su
tihi, bešumni, a na njih se
žale svi sudionici u prometu. Riječ je, dakako, o vozačima
električnih romobila čiji je status u prometu do sada bio u svojevrsnoj sivoj zoni. Ali, ne zadugo.
Naime,
MUP je odlučio
zakonski regulirati prometovanje električnih romobila i sličnih proizvoda na električni pogon koji su na tržištu kroz promjenu
Zakona o sigurnosti prometa na cestama, piše
Jutarnji list.
Tim povodom u javnu raspravu
Ministarstvo je uputilo “
Obrazac prethodne procjene za nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama zakona o sigurnosti prometa na cestama”.
U njemu se navodi da je u slučaju prometovanja električnih romobila i sličnih uređaja na električni pogon u praksi “
uočeno nepostojanje mogućnosti izricanja prekršajnih sankcija”.
Postojeći Zakon o sigurnosti cestovnog prometa donesen je prije malo više od godinu dana, ali iako su na gradskim prometnicama već tada bile
tisuće romobila i drugih prometala na električni pogon, novim zakonom
nije bio reguliran status tih malih vozila.
Električni romobili mogu razviti brzinu veću i od
30 kilometara na sat, a u međuvremenu se na ulicama pojavila nova generacija e-romobila koji razvijaju brzinu i do
70 kilometara na sat. Oni bi se, prema sadašnjim odredbama, morali kretati samo prostorima namijenjenim
pješacima.
U MUP-u su prije godinu dana objašnjavali da se e-romobili moraju kretati površinama kojima se kreću pješaci, a njihovi vozači imaju
dužnosti i obveze pješaka. Tada su tvrdili kako ne raspolažu podacima o sudjelovanju vozača električnih romobila u
prometnim prekršajima i nesrećama te da njihov status neće posebno regulirati u novom zakonu.
Za razliku od velikog broja europskih država, Hrvatska je tada propustila priliku zakonski regulirati to pitanje. Primjerice,
Njemačka, Francuska, Španjolska i Danska maksimalnu su brzinu e-romobila ograničile na
20 kilometara na sat. U nekim zemljama njima mogu upravljati samo osobe starije od 14 godina i
ne smiju se koristiti na pješačkim stazama.
„
Idemo u izmjene zakona jer još ima prostora za poboljšanja koja bi mogla smanjiti broj stradavanja na prometnicama. Pokazalo se, među ostalim, da nemamo regulirano upravljanje električnim romobilima, pa ćemo uskoro riješiti i taj problem, slično kao što su to učinile druge zemlje EU, a to se, među ostalim, odnosi na dozvoljenu brzinu, gdje se njima može voziti, što, dakako, podrazumijeva i kazne za one koji se tih novih pravila ne budu pridržavali“, najavio je zakonske izmjene ministar unutarnjih poslova
Davor Božinović.
Kako će se točno zakonski regulirati korištenje ovih električnih prometnih vozila, znat će se kad bude predstavljen prijedlog izmjene zakona.
Tekst: Osijek031.com
Foto: Pexels.com/Ilustracija